Dag diez

13 september 2019 - Platja d'Aro, Spanje

Deze blog is voor onszelf leuk om over een aantal jaar terug te lezen. De verwachting was dat deze vakantie hetzelfde zou zijn als de drie ervoor, (vakantie is voor ons weinig plannen, rustig aan en we zien wel) naar Girona, hét pad 'lopen', eten bij 'Luhvant', zwemmen en lange avonden op het terras. Tot nu toe hebben we heel andere dingen gedaan. Één overeenkomst is er wel, nee niet de bijna buren.... De BBQ gaat vaak aan. Het pad, Cami de Ronda, hebben we nog niet gezien laat staan gelopen. Al is in ons geval lopen nogal beperkt, als wij het deel van de Cami de Ronda bij ons in de buurt, ongeveer 42 kilometer, helemaal willen lopen zijn we minimaal 30 jaar verder. Voorgaande jaren leek het alsof we kilometers hadden afgelegd, tot we naar boven naar de straat gingen, het was hooguit 1,5 kilometer. Op zich logisch, het pad bestaat uit strand, smalle paadjes over de rotsen, trappen met gigantisch verschil in de treden en af en toe een strandtent op de route... ;-) Plus onze lichamelijke gesteldheid, goede reden om nog vaak naar Platjaaaa te gaan. Dit jaar gaan we zeker nog een stukje pad doen, het eerste deel van de vakantie bestond uit rust, bijkomen, uitrusten, energie opdoen dus vooral veel R1.

Voorgaande jaren hebben we regelmatig gezegd dat we eens naar andere plaatsen moeten gaan. Dat hebben we dit jaar wél gedaan, mede door minder mooi weer. Dag diez stond in het teken van regen. Vanaf 16.00 uur zou het droog worden. Goed moment om naar het feestbeesten plaatsje Lloret de Mar te gaan.

We waren de voordeur nog niet uit of we werden aan de praat gehouden. Drie uur later... Dat is overdreven, drie kwartier was het. Hop de auto in maar deze rijdt niet op water dus eerst tanken. Met deze prijzen is het nog te doen, al zagen we onderweg een station dat 10 cent goedkoper was!?!

Tanken is een feestje

Aangekomen in Lloret merk je meteen dat het heel anders is dan bijvoorbeeld Platja d'Aro, Palamos en Calonge, veel jongeren, veel scooters, veel clubs en veel fastfoodketens. Er reden bovendien veel quads al was onderstaande meer een 'heel' dan 'kwart'....

Quad? Heel...

Zoeken naar een goede parkeerplek en vervolgens stoeien met de parkeerautomaat. Op zich was het niet moeilijk, alleen het ingeven van het kenteken was een dingetje. De aanhouder wint en staat keurig netjes betaald geparkeerd.

Beesten in Lloret de Mar

Tijdens het maken van deze foto zagen we beneden al een leuke strandtent waar ze vast goede koffie zouden serveren. Eerst de weg naar beneden afleggen. Ondertussen bedenken dat we dat stuk weer omhoog moeten. De leuke strandtent bleek een heuse cocktailbar te zijn! Om ons heen mensen met gigantische glazen met allerlei toeters en bellen erop en om. De cocktails die ze serveren zijn in super duper formaat, 1 liter! Niet handig als je nog moet rijden, al zag het er ontzettend lekker uit. Uiteraard staan er mocktails op de kaart, als wij een cocktail drinken dan een echte cocktail, een mocktail is zoiets als een light kroket... Super duper cocktails zijn niet ideaal als je nog het strand op moet of wilt. Twee dames met de decoratie van de cocktails om hun hoofd en nek kachelen het strand op, elkaar vasthouden en door het zand ploegen, van voor naar achter van links naar rechts... Toen wisten wij het zeker:

Koffie

Koffie geserveerd met een aardbei als garnering. Leuk én lekker.

Vervolgens een stukje doorgelopen om de volgende strandtent annex cocktailbar tegen te komen, inclusief zingende cocktaildrinkers. Het blijft vermakelijk om te zien. Na een halfuurtje en een bankje begonnen aan de wandeling naar de auto. Dat is wat anders dan de wandeling naar het zwembad. Misschien dat het onder invloed van alcohol makkelijker was gegaan.

We zijn een stukje doorgereden en voor we het wisten zaten we al in de volgende badplaats: Blanes. Besloten om daar bij McDonald's te eten in plaats van de Mc in Platja. Achteraf hadden we dat beter kunnen doen, daar hadden we eerder koffie gehad dan bij deze McDonald's, ondanks dat we 24 minuten moesten rijden. Onze bestelling werd gemaakt dus liepen we naar de koffie corner, kon immers niet lang duren. Intussen was bestelling 005 klaar en onze 095 was nog niet op de helft. De bonen op, wat doe je dan? Inderdaad een zak koffie pakken en bijvullen. Simpel. Toch niet, naast koffiebonen stond er blijkbaar gemalen koffie in de kast, dat ging in het apparaat. Het werd vrij snel ontdekt dus probleem opgelost. No, no, no. Geen idee wat daarna het probleem was. Ik ben het maar eens gaan filmen. Voor het complete plaatje had ik vanaf het eerste moment moeten filmen, maar dan was het een film van 20 minuten geworden! Eindelijk de bekers gevuld met koffie, melkschuim en de caramel! Deksel erop en gaan. No, no, no. Meneer de koffiemaker had een creatieve bui. Er werd caramel gedrapeerd op het schuim, hij pakte een roerstaafje en ging aan de slag. Dat is dan wel weer leuk, een blaadje, hartje of roosje op de koffie. En toen? Juist. Alsnog een deksel erop! De bedoeling was goed laten we het daarop houden, hetzelfde geldt voor de latte caramel. Zeer goede en lekkere koffie. Als in Nederland de koffie bij McDonald's ook zo goed is zouden we nooit meer koffie drinken bij een café. Ben je in de buurt van Blanes dan zeker even naar de Mac gaan voor latte caramel.

Als het goed is kunnen we morgen weer genieten van een zonnige dag. En zwemmen? Sisi?

Hasta Mañana!